DSpace - MPBA Direitos Humanos Artigo - CAODH
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Campo DCValorIdioma
dc.creatorMATOS, Marlise-
dc.date.accessioned2022-01-26T00:54:08Z-
dc.date.available2022-01-26T00:54:08Z-
dc.date.issued2008-08-
dc.identifier.urihttp://dspace.sistemas.mpba.mp.br/jspui/handle/123456789/425-
dc.description.abstractThis article seeks to define what would be the order of gender studies with in the Brazilian academic setting today. Given three sets of distinct reflections, the article tries to explore gender initially understood as a “theme” and a “concept” to subvert it and postulate gender today as a new scientific field. These three sets of reflections refer to: 1) the place of the current art of gender and feminist studies in Brazilian academic reflections; 2) the consequent attempt to explain and delimit the theoretical conceptions in these studies, which includes the objective of going beyond a mere concept, tool or analytic construction, establishing a new fieldof study in social and human sciences and even a new epistemology in the sciences; and 3) the discussions of the implications and consequences that such an initiative would have on the sciences, in addition to bringing contributions to a feminist epistemology as well as postulating a science with a multicultural and emancipating character.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherMinistério Público do Estado da Bahiapt_BR
dc.relation.ispartofRevista Estudos Feministaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudo de gêneropt_BR
dc.subjectEstudo feministapt_BR
dc.subjectEpistemologia feministapt_BR
dc.titleTeorias de gênero ou teorias e gênero? Se e como os estudos de gênero feministas se transformaram em um campo novo pra as ciênciaspt_BR
dc.title.alternativeGender Theories or theories and gender? if and how Feminist Gender Studies became a New Science Fieldpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.resumoO esforço deste artigo é delimitar, através de três conjuntos distintos de reflexões, qual seria o estatuto da “temática” e do “conceito” de gênero hoje no contexto acadêmico-universitário brasileiro. Os três conjuntos de reflexões referem-se: 1) a uma colocação em perspectiva do atual estado da arte dos estudos de gênero e feministas na reflexão acadêmica no Brasil; 2) à consequente tentativa de explicitação e delimitação teórico-conceitual desses estudos, incluindo nesse âmbito a sua visada, não mais como conceito, ferramenta ou construto analítico, mas como campo novo nas ciências humanas e sociais e mesmo um novo campo epistêmico das ciências; e 3) a discutir implicações e consequências que tal iniciativa teria para as ciências, repercutindo algumas contribuições em uma epistemologia propriamente feminista, bem como postular uma ciência com caráter multicultural e emancipatório.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsMPBApt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOpt_BR
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage333pt_BR
dc.citation.epage357pt_BR
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